top of page
  • Forfatterens bildeYvonne Hansen

Hvorfor bør selskapet ditt produsere godt innhold?

Oppdatert: 19. okt. 2023

Begrepet content marketing oppstod rundt 1996. Over 20 år etter er det fortsatt mange selskap som ikke har innsett viktigheten av godt innhold. Nedenfor finner du noen argumenter for hvorfor selskapet ditt bør satse på innholdmarkedsføring.


Det finnes mange fine buzzord om innholdsarbeid, som content marketing (som nevnt ovenfor) eller inbound marketing. Prinsippet er enkelt, ved å produsere attraktivt innhold tiltrekker du deg nye kunder, og vil lettere kunne beholde eksisterende kunder. For at du skal få uttelling for arbeidet, og komme i mål med salg, er det viktig å ha gode systemer. Da spesielt CRM (salgsrettet) og marketing automation (markedsrettet). Men la oss se litt nærmere på hvorfor selskapet ditt bør satse på godt innhold.


Skrivepult med laptop og utstyr til arbeidsdagen
Skrivepult med nødvendig utstyr.

Innhold er kjernen av digital markedsføring

I de fleste profesjonelle selskap er innhold kjernen av den digitale markedsstrategien. Innholdet er motoren i markedsarbeidet, og det er innholdet du deler på andre digitale flater - som sosiale medier, nedlastbart innhold og nyhetsbrev. På den måten kan en innholds-bit (artikkel, videosnutt og lignende) deles mange steder og bli eksponert for veldig mange mennesker. Sørg for at du får kjennskap til hvor skoen klemmer for dine potensielle kunder, og gi kundene råd og veiledning ved hjelp av godt innhold. Hvis du gjør dette riktig vil målgruppen sette stor pris på informasjonen, de vil stole på at du er en ekspert - og målet er at de henvender seg til selskapet ditt for hjelp.


Innhold pleier og konverterer potensielle kunder

Spesielt i B2B segmentet vil det ta lang tid fra den potensielle kunden begynner å lete etter en tjeneste, produkt eller leverandør - til de tar en beslutning om anskaffelse. Innen B2C kan det også ta tid, for eksempel hvis det er snakk om en dyr bil eller en utdanning. Den potensielle kunden går gjennom en reise og en modningsprosess. Et selskap som skal anskaffe seg et ERP-system vil ha mange beslutningstakere, og de vil bruke lang tid på prosessen - kanskje opptil flere år. Hvis selskapet ditt er ekspert på implementering av ERP-system så har du mulighet til å komme med nyttig informasjon og gode råd som viser at dere er eksperter på området, og kan løse problemer. Markedsføringen gjøres gjennom en miks av godt og relevant innhold. Hvis du i tillegg har systemene i orden så vil den ønskede målgruppen din (beslutningstakerne for ERP-systemet) komme inn i markedsførings-trakten din, og du kan kontinuerlig pleie interessentene med relevant informasjon - og forhåpentligvis vil det på sikt føre til konvertering mot salg.


Bygg volum og langsiktig strategi med innhold


Det er interessant å bygge opp websider som får jevnt tilfang av nytt og bra innhold. Uten å gå inn på detaljer rundt Google-optimalisering kan vi trygt si at søkemotorer liker nyttige artikler, og du har potensial til å rangere høyt om du gjør dette arbeidet riktig. Det mest interessante er selvsagt å få innhold som rangerer godt organisk, men det kan også være hensiktsmessig å kjøre på med noen Google-annonser (ads). Ved å bygge opp gode websider vil Google hjelpe markedsføringsteamet med å generere trafikk jevnt og trutt.


Innholdsmarkedsføring er kostnadseffektivt

Hvis du klarer å lage konsistent, godt innhold så vil du få en attraktiv ROI (return on investment). Klarer du å dra inn et par B2B-kunder fra bare én artikkel så er det ikke tvil om at dette vil være svært lukrativt.


Kundene vil komme tilbake til websidene dine for å lese mer, og denne type markedsføring vil bidra til at du skiller deg fra dine konkurrenter. Målgruppen din vil opparbeide tillit til selskapet ditt, og ikke minst vil dere lære og forstå mer om deres potensielle kunder (via statistikk og analyser). Ved å tilby verdi gjennom godt innhold bygger vi dessuten opp tillit til merkevaren.


Når det er sagt, det er overflod av innhold på digitale flater i dag. Om selskapet ditt spyr ut halvveis gjennomarbeidede artikler så vil ikke dette holde mål. Dere må ha personer som er rutinert i å skape gode artikler (eller annet innhold), og som kan skriveteknikker som gjør at leseren blir fenget av innholdet.


Digital forest har dyktige skribenter som kan bistå. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat.


bottom of page