• Yvonne Hansen

Hva er forskjellen mellom inbound marketing og content marketing?

Oppdatert: 22. mai

Begge begrepene brukes litt om hverandre, men har du tenkt over hva som er forskjellen mellom de to? Hva er riktig å bruke for ditt selskap?


Det siste svaret kan du få svar på umiddelbart. Inbound marketing og content marketing vil forsterke hverandre, og hvis du velger det ene så bør du kanskje også velge det andre. Les litt videre så forstår du hvorfor.


Hva er inbound marketing?


Inbound kan på norsk forklares som å komme tilbake det originale utgangspunkt. Hvis du reiser inbound så kommer du gjerne tilbake til utgangspunktet for avreisen. Dette er også hva inbound handler om innen marketing, å få brukeren tilbake til ditt selskap. Inbound marketing handler om å skape markedskommunikasjon som har en verdi, og som trekker nye kunder mot produktene eller tjenestene du tilbyr. Så ligger det likevel også mer enn dette i begrepet.


Tiden hvor man sender e-poster og ringer rundt uten mål og mening for å presentere ditt produkt eller tjeneste er for lengst forbi (den bør hvert fall være det). De som likevel velger denne strategien kan ha kortsiktig lykke, men på lang sikt vil det ikke holde.


Dropp det tilfeldige


I stedet for den tradisjonelle stilen med å sende tilfeldige e-poster og ringe kalde kunder per telefon for å presentere produktet eller tjenesten din, så bør du bruke inbound marketing i arbeidet ditt. Sørg for å skape verdi for potensielle kunder - og dra dem mot merkevaren din.


Inbound marketing handler på samme måte som social selling om å IKKE forstyrre kunden. Du kan selv være opptatt av en kampanje du har satt i gang for selskapet, men det er ikke sikkert kunden din ønsker å bli forstyrret av den. Kunden vil selv velge om de skal bli eksponert for kampanjen eller ikke, og akkurat dette løser inbound marketing. Når kunden selv får bestemme hva de skal abonnere på, så er det mer sannsynlig at de vil akseptere et målrettet tilbud eller en invitasjon hvis de tar avgjørelsen selv.


Fristende pop-ups


Når du satser på inbound marketing blir det lettere for kundene å finne innholdet ditt på sosiale medier, søkemotorer og kampanjer. Ved å tilby innhold de leter etter gir du dem svaret på hva de leter etter på en naturlig måte.


Det finnes mange såkalte marketing automation systemer som håndterer det meste knyttet til inbound marketing, for eksempel Intercom eller Hubspot. Disse systemene hjelper deg å få potensielle kunder inn i trakten hvor du skal: tiltrekke (attract) - konvertere (convert) - lukke (close) og glede (delight). Det er mange måter å “fange” brukeren inn i systemet, men ofte skjer det via pop-ups hvor du får tilbud om å melde deg på et nyhetsbrev eller laste ned en rapport.


Så hva er content marketing?


Betydningen ligger simpelthen i begrepet. Markedsspesialistene har tatt i bruk verktøykassen til journalistene for å skrive nyttig og interessant innhold. Det handler altså om et markedsføringsgrep hvor målet er å lage innhold som tiltrekker seg målgruppen du er på jakt etter. Innhold det kan være snakk om er artikler, bloggposter, videoer, guider, e-bøker og infografikk.


Mens markedsførere tidligere dyttet sine tilbud på kunder (og potensielle kunder) så forsøker man her å lage innhold som de kan lære mer av - som gjør at de blir tryggere på tjenesten eller produktet du forsøker å selge dem - for eksempel et ERP-system hvor beslutningsveiene er lange og kronglete. I slike tilfeller kan content marketing handle om å komme med tips til hva kunder bør tenke på før de velger et ERP-system, de mest vanlige fallgruver ved implementering av et slikt system og lignende. På den måten kan brukeren lære noe, samtidig som selskapet bygger tillit, merkevare og omdømme.


Prosessen knyttet til content marketing er noe enklere enn inbound marketing. Her finner du: tiltrekke (attract) - overbevise (convince) - konvertere (convert).


Så hva skal du velge?

Det er fullt mulig å velge en strategi hvor du bygger opp godt innhold i lys av marketing content, men det er først når du tar inbound marketing i bruk at du virkelig får utnyttet det gode innholdet. Da kobler du også på prosessen som er knyttet mot salg. Hvis du anskaffer deg et flott system for å drive med inbound marketing så får du sannsynligvis ikke utnyttet dette godt nok da det er det gode innholdet som driver frem prosessene knyttet til inbound marketing. Hvis du ikke har mulighet til å begynne med begge ville jeg startet med content marketing. Hvis du skriver godt innhold som gir dine kunder og potensielle kunder verdi så vil du komme svært langt med det.



Takk for innsendingen din!