• Redaksjonen

Økt vekst med sterk merkevare

Oppdatert: 18. aug.

Mange tror det kun er de største selskapene i bransjen som evner å bygge merkevare. Dermed nøyer de minste seg med eksempelvis en enkel webside og visittkort. I virkeligheten er det nettopp de mindre virksomhetene som trenger å befeste sin posisjon ved å bygge merkevare.


En kjent og troverdig merkevare har store fordeler sammenlignet med ukjente merkevarer. Se for deg at du har solgt joggesko for Nike i 5 år, og du tar en salgsjobb i et nyopprettet firma som nettopp har begynt å produsere joggesko. Dette blir sannsynligvis et krevende jobb-bytte. Nike har bygget opp merkevaren siden 1964, og de har gjennom årene tilpasset seg markedet på eksepsjonelt vis. Salg av joggesko går som varmt hvetebrød. Å selge ukjente joggesko derimot, det er ikke like enkelt.


Bildetekst: Selskap som bygger sterk merkevare har utvilsomt mange fordeler.


Samme prinsippet gjelder for bedriftsmarkedet (B2B). Et stort konsulenthus med en kjent merkevare vil ha en stor fordel i kampen med andre konsulentselskap. Hvis en kunde står mellom valget av rådgivningstjenester fra ulike selskap som står rimelig likt, så er sjansen stor for at kunden velger selskapet med den mest anerkjente merkevaren fremfor det ukjente selskapet.


Hva handler merkevarebygging om?

Det finnes mange "definisjoner" av merkevarebygging. Investopedia definerer begrepet som: et forretnings- og markedsføringskonsept som hjelper folk å identifisere et bestemt selskap, produkt eller individ.


Merkevarebygging handler om at selskap oppretter et navn, symbol eller design som man lett ser tilhører et spesifikt selskap. Merkevaren hjelper deg med å identifisere et produkt, og ikke minst skille det fra andre produkter og tjenester. Merkevarebygging er ikke bare viktig fordi det gjør et minneverdig inntrykk på forbrukerne, men minst like viktig er det at kundene dine vet hva de kan forvente av selskapet ditt. Med andre ord er det en måte å skille deg fra konkurrentene, og forklare hva du tilbyr som gjør DEG til det bedre valget. Varemerket ditt bygges for å være en sann representasjon av hvem du er som en bedrift, og hvordan du ønsker å bli oppfattet.


Mange områder har nytte av å utvikle en merkevare, eksempelvis reklame, kundeservice og salgsfremmende deler av organisasjonen. Alle elementene som hører til merkevare jobber sammen for å skape en unik, faglig og profesjonell profil som legges merke til.


Hvorfor er merkevarebygging viktig?

Først og fremst er det greit å understreke at hver eneste del av virksomheten din danner essensen av merkevaren, og det sender en implisitt beskjed om hvor mye du respekterer din egen virksomhet. Det handler om alt fra profilen din på sosiale medier, tonen kunder møter i samtalen med resepsjonisten eller telefonsvareren. Videre handler det om måten du presenterer på, markedsfører selskapet på eller hvordan du leverer tjenestene.


Merkevaren representerer hvem du er, hva du tror på og hvordan du vil bli oppfattet av publikum. Det er derfor merkevarebygging er så viktig for en organisasjon.


Merkevarebygging er helt avgjørende for en virksomhet på grunn av den samlede innvirkningen det har på bedriften din. Merkevarebygging kan endre hvordan folk oppfatter merkevaren din, det kan drive ny business og øke merkevarekjennskapen.


Nye kunder og økt verdi

Merkevare kan øke verdien på selskapet ditt, og det er ikke minst essensielt når du prøver å få til fremtidig vekst. Et sterkt etablert merke kan dessuten gi selskapet mer pondus i bransjen. Dermed kan det være mer interessant å investere i selskapet, fordi det har en etablert plass i markedet.


Sterk merkevare betyr generelt at det skapes et positivt inntrykk av selskapet blant forbrukerne. Sannsynligheten er stor for at forbrukerne vil handle med deg på grunn av at du er kjent, og du er å anse som pålitelig - ikke minst fordi du har et navn de kan stole på. Når et merke er godt etablert, vil jungeltelegrafen være selskapets beste og mest effektive reklameteknikk. Folk liker å fortelle andre om selskap de liker. Dette er en posisjon alle ønsker å være i!


Forbedrer ansattes stolthet og tilfredshet

Når en ansatt jobber for et selskap med sterk merkevare, vil de være mer fornøyde med jobben sin og ha en høyere grad av stolthet i det arbeidet de gjør. En merkevare som er anerkjent og som henger høyt blant publikum, gjør jobbtilværelsen morsommere og mer tilfredsstillende for de ansatte.


Avslutningsvis er det verdt å nevne at man på engelsk gjerne snakker om “Corporate Reputation” (omdømme) og “Corporate Brand” (merkevare). I praksis henger disse to områdene svært tett sammen, og de er sentrale fagområder i diskusjoner for eksempel rundt organisering av marked- og kommunikasjonsarbeid. Måten man jobber med merkevare henger naturligvis tett sammen med omdømmearbeid. Slik sett kan man hevde at omdømme- og merkevarebygging er alt som ligger mellom ansiktet, personligheten og verdiene som virksomheten gir - og alt som ligger rundt.


Takk for innsendingen din!